kurser
om mig
Med udgangspunkt i neuropsykologisk gennemgang af den raske hjernes opbygning og funktion, ICS baseret tilgang suppleret med hverdagsrehabilitering som begreb arbejdes der, i dette forløb, dels med indsigt i- og dels med rehabiliteringsmetoder relateret til tre af de fem Aér (Mentale funktionsområder, som påvirkes ved demens.) De tre områder der arbejdes med, er Amnesi, Apraksi og afasi.
// Forløb kan rekvireres //
Som en fortsættelse af del 1 arbejdes der i dette forløb med indsigt i- og hverdagsrehabilitering rettet mod to af de fem Aér (Mentale funktionsområder, som påvirkes ved demens.). De to områder der arbejdes med, er Agnosi og Adfærdsforstyrrelser. Hertil suppleres med etiske aspekter og dilemmahåndtering.
// Forløb kan rekvireres //
Med udgangspunkt dels i Tom Kitwoods teori om personcentreret socialpsykologi og dels i adfærd set som værende kommunikation, vil du i dette forløb få indsigt i hvilke perspektiver uforståelig adfærd også kan antage. Vi vil komme ind på metoder til håndtering af adfærd og psykiske symptomer præget af BPSD. Herunder udarbejdelse af socialpædagogisk handleplan som fundament for evaluering og læring af praksis.
// Forløb kan rekvireres //
Hvad sker der i dig selv når du dagligt arbejder i et psykisk krævende arbejde? Dette spørgsmål vil være udgangspunktet for refleksionen over og metoderne til forebyggelse af primær som sekundær traumatisering, som dette forløb omhandler. Vi berører belastningspsykologiens påvirkninger – hvad er det, der gør særligt indtryk? Reaktionerne – hvordan mærkes det? og strategierne – hvad hjælper så at gøre?
// Forløb kan rekvireres //
TILKNYTNINGSMØNSTRE- OG STILE
Tilknytningsbehov er medfødt, hvilket betyder, at det er typen og kvaliteten af det enkelte barns tilknytning, der er af afgørende betydning for dets udvikling og trivsel. Det er derfor centralt fagligt at have en kontinuerlig opmærksomhed herpå i det professionelle arbejde i dagtilbud. I dette forløb vil du stifte bekendtskab med de fire tilknytningstyper, deres udtryksform og hvordan du systematisk kan arbejde med barnets følelsesmæssige udvikling
// Forløb kan rekvireres //
EN ANDEN VEJ TIL KONFLIKTHÅNDTERING
// Forløb kan rekvireres //
TILSYN MELLEM KONTROL OG UDVIKLING
Primo januar 2022 trådte nye krav om tilsyn i dagtilbud i kraft. Forløbet her har fokus på intentionen om kontrol og udvikling som hinandens forudsætninger i hensigten at skab læringsmiljøer som fremmende for børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Vi kommer ind på betydninger af begrebet kvalitet, etablering af en evalueringskultur til støtte for en faglig selvrefleksiv tilgang, dataindsamling og omsætte evalueringsviden til forbedring af praksis.
// Forløb kan rekvireres //
I forløbet her, vil vi berøre aktuelle emner såsom; hvordan ses den nye udsathed i ungdomslivet og hvilken betydning kan dette fænomen have for vejlederrollen? Vi vil ligeledes reflektere over og stille spørgsmål til centrale elementer såsom; Dit ungesyn, dit dannelses- og læringssyn, din rolle som vejleder i denne nye kontekst. Herunder vil vi komme ind på spørgsmål om, hvordan du som vejleder indtænker den unges identitet, socialisering, motivation, mening og fællesskab i afdelingen.
Forløb kan rekvireres
I dette forløb kommer vi ind på emner som styrker muligheden for et vellykket tværprofessionelt samarbejde. Vi ser på argumenterne om tværprofessionelt samarbejde ud fra de tre perspektiver, effektivisering, innovation og fra et borgerperspektiv. Vi kommer omkring principperne i relationel koordinering, og hvordan disse kan se ud i praksis. Herunder berører vi elementerne i en udviklende teamkultur og stiller spørgsmål til refleksion over egen praksis.
// Forløb kan rekvireres //
I takt med at kompleksiteten stiger i opgaveløsningen, stiger behovet for at kunne mestre ledelsen af møder bemandet af forskellige faggrupper. Hvor fagligheder mødes og skal arbejde sammen på tværs af sektorer og interne ”siloer”. Du vil, i dette forløb, arbejde med systemiske værktøjer til at få faglighedernes dybde bredt ud horisontalt. Mestrer du mødeledelsen af samskabende processer opnås dialoger fremfor debatter til gavn for sammenhæng og helhed i den tværprofessionelle opgaveløsning.
// Forløb kan rekvireres //
Hvor og hvornår foregår uddannelsen?
Pris og tilmelding
I mailen skal du oplyse den korrekte mailadresse Teams linket skal sendes til.
1) hvilket forløb du ønsker at deltage i og
2) den korrekte mailadresse
Teamslinket skal sendes til.
PRAKTISKE OPLYSNINGER.
Det anbefales at du logger på ca. 30 min. før kursusopstart og du sikrer dig at Teams, er installeret korrekt på din PC inden opstart.
Der er ikke mulighed for support ved opstart eller under forløbet.
Forløbene er ikke omfattet af forplejning.
