Neuropædagogik
-og Neurorehabilitering
(Kan også tilrettes målgruppen Mennesker med en fysisk og psykisk funktionsnedsættelse
Med baggrund i Alzheimerforeningens nyligt udarbejdede undersøgelse, desværre visende, at brugen af antipsykotisk medicin ikke har flyttet sig siden 2017.
Data der indikerer at den aktuelle indsats må suppleres.
I dette efteruddannelsesforløb opnår du i løbet af disse 25 dages undervisning, tilpassede læringsaktiviteter og mellemliggende aktionslæring viden om og forståelse for hjernen, dens opbygning og de kognitive funktioner. Hertil opnår du viden om, indblik og øvelse i praksisanvendelsen af pædagogiske interventioner relateret til neuropsykologien i arbejdet med demensramte mennesker.
Modul 1. Introduktion V/Lektor Lene-Theresa Hansen
I perioden arbejdes der med litteraturlæsning og kollegaskygning med efterfølgende feedback og refleksion.
Materiale herom udleveres, gennemgås og forberedes d. 10. februar.
Modul 2. Kognitive vanskeligheder V/Lektor Lene-Theresa Hansen
Visuo – perceptuelle forstyrrelser (sanseintegration), sprog (impressivt – ekspressivt), indlærings- og hukommelsesvanskeligheder og manglende erkendelse.
Eksekutive dysfunktioner.
ICDP. Strukturelle vilkår og kulturens betydning for professionel neuropædagogisk praksis. Intro. til videooptag af egen praksis.
I perioden arbejdes der med litteraturlæsning, prøvehandlinger og videooptag af egen praksis.
Materiale herom udleveres, gennemgås og forberedes d. 24. marts.
Modul 3. Neuroscreening og observation V/Lektor Lene-Theresa Hansen
Neuroscreening og vurdering af mentale processer
Objektiv observation eller…… og med baggrund i hvad?.
ICDP. Den følelsesmæssige dialog og analyse af medbragt videoklip
I perioden arbejdes der med litteraturlæsning, der foretages neuroscreening af borger og videooptag af egen praksis.
Materiale til neuroscreening og vurdering udleveres d. 19. april.
Modul 4. Borgerens fysiske, psykiske, sociale og mentale forudsætninger
V/Lektor Lene-Theresa Hansen
Forudsætningsanalyse, udviklingsbeskrivelser, perspektivskifte og det dobbelte blik.
Læringsbegrebet, motivation, nærmeste udviklingszone, styrker og neuropædagogisk intervention.
ICDP. Den meningsskabende og lærende dialog og analyse af medbragt videoklip
I perioden arbejdes der med litteraturlæsning, forudsætningsanalyse og udviklingsbeskrivelse af borger og videooptag af egen praksis.
Modul 5. Inddragelse og samskabelse V/Lektor Lene-Theresa Hansen
Low arousal / LA2, de fire konfliktnøgler og konfliktkompetence.
Recoveryprocesser, trivselsfremme, self efficacy og neuropædagogisk intervention.
ICDP. Den guidende og vejledende dialog og analyse af medbragt videoklip
I perioden arbejdes der med litteraturlæsning, prøvehandlinger og videooptag af egen praksis.
Modul 6. De svære udfordringer V/Lektor Lene-Theresa Hansen
Demens og psykiatriske lidelser set i et neuropædagogisk perspektiv.
Demens og et samtidigt misbrug set i et neuropædagogisk perspektiv.
ICDP. Professionelt relations arbejde set i et voksenperspektiv og analyse af medbragt videoklip.
I perioden arbejdes der med litteraturlæsning, prøvehandlinger og videooptag af egen praksis.
Modul 7. Tværprofessionelt samarbejde, kvalitet og selvevaluering V/Lektor Lene-Theresa Hansen
Kerneopgaven og relationel koordinering set i et tværprofessionelt perspektiv.
Kvalitetens beskaffenhed og selvevalueringens elementer i neuropædagogisk praksis.
I perioden arbejdes der med litteraturlæsning, prøvehandlinger og videooptag af egen praksis.
Modul 8. Belastningspsykologi V/Lektor Lene-Theresa Hansen
Forråelsens udtryk og organisationskulturens betydning.
Fra faresignaler til belastningstilstande i primær og sekundær traumatisering.
(Uge 42 ses som værende ferieuge).
I perioden arbejdes der med litteraturlæsning og projekt / opgave.
Modul 9. Bedømmelse og fortsat implementering V/Lektor Lene-Theresa Hansen
Pris og tilmelding
Pris og tilmelding
