Aldring, demens


Program for et fire-dages forløb med fokus på udviklingshæmmede og demens

Aldring, demens, personcentreret indsats, etisk baseret værdighed og respekt, problemskabende adfærd – hvordan forstås og arbejdes hermed? 

Forløbet afholdes på aftalte datoer i tidsrummet kl. 09.00 – 15.00.

Deltagere: Pædagogisk og socialfagligt uddannet personale.

Deltagerne arbejder med praksisopgave mellem hver undervisningsgang, og der anbefales litteratur der kan læses mellem læringsdagene.

Underviser: Demenskonsulent og lektor Lene-Theresa Hansen


Kursus

*Det viste er et eksempel. Der kan dels aftales andre emner og dels foretages justeringer af det viste forløb alt efter ønske og behov.

Program for dag 1.

09.00 – 12.00 

Velkomst, praktisk info. og kort præsentation af forløbet.

- præsentation af underviser og deltagere  

- introduktion af forløbet / litteratur

- etablere læringsmakker


Dialogbaseret oplæg i plenum 

Aldring og aldersbetingede behov


Hvilken betydning har aldring fysisk, psykisk, socialt og kognitivt? Hvad sker der i den demenssyge hjerne? Vi ser på de 4 gængse former for demenssygdommes udtryksformer og hvilke konsekvenser det har for personen der er ramt af Alzheimers demens, Frontotemporal demens, vaskulær demens og Lewybody demens. Herunder Psykiatriske symptomer og farmakologiens indvirkning på demens

FROKOST

12.45 – 15.00

Intro til aktionslæring

  • tid med læringsmakker / refleksion over aktion.
  • logbog
  • tak for nu

Program for dag 2.

09.00 – 12.00 

Siden sidst, opsamling af læringspointer fra prøvehandlinger i praksis.


Dialogbaseret oplæg i plenum 

Personcentreret omsorg. 


Hvilken betydning har personcentreret omsorg og hvordan ydes den set i lyset af et stadigt stigende fokus på opgavecentreret indsats?

Vi tager udgangspunkt I Kitwood

FROKOST

12.45 – 15.00

Tema fortsat

  • tid med læringsmakker / refleksion over aktion.
  • logbog
  • tak for nu

Program for dag 3.

09.00 – 12.00 

Siden sidst, opsamling af læringspointer fra prøvehandlinger i praksis


Dialogbaseret oplæg i plenum 

Etisk funderet værdighed og respekt i mødet med borgeren


Hvordan kan der tales om begrebet værdighed og hvad lægger vi hver især heri? Hvordan kan der samarbejdes med borgeren om bevarelse af værdighed og hvilke etiske aspekter kan inddrages i refleksioner herom? 

FROKOST

12.45 – 15.00

Tema fortsat

  • tid med læringsmakker / refleksion over aktion.
  • logbog
  • tak for nu

Program for dag 4.

09.00 – 12.00 

Siden sidst, opsamling af læringspointer fra prøvehandlinger i praksis.


Dialogbaseret oplæg i plenum 

Problemskabende adfærd – hvordan forstås og arbejdes hermed?


Det humanistiske menneskesyn er dominerende i tidens pædagogik og dermed også i omsorgen for det medmenneske den fagprofessionelle samarbejder med. Hvordan kan der samarbejdes med borgeren ud fra denne logik?

FROKOST

12.45 – 15.00

Tema fortsat

  • tid med læringsmakker / refleksion over aktion.
  • individuel implementeringsplan/hvad vil jeg fortsat arbejde med i praksis
  • evaluering
  • tak for denne gang 

For yderligere information

Lene-Theresa Hansen

Ind imellem har jeg ikke mulighed for at besvare dit opkald.

Oplever du det, lægger du blot en besked på telefonsvareren eller sender en mail på: