DEMENSKONSULENT


Demenskonsulent | Koordinator-uddannelse

En forudsætning for at kunne forstå mennesker ramt af demens og deres pårørende, er viden og kompetencer. Via sådanne er det muligt at, kunne etablere og skabe forløb, der sikrer et trygt og værdigt liv dels for det enkelte menneske med demens og dels for familien.


Jf. Den Nationale Demenshandlingsplans fokus på øget videns- og kompetenceniveau suppleret med viden om Samarbejdsaftalerne for Demensområdet etableret mellem Regioner og kommuner og den uddannelsessøgendes egen praksis, vil uddannelsens omdrejningspunkt omfatte udvikling af kompetencerne til at forstå demensens påvirkning på borgerens adfærd og derved anvende et individuelt helhedssyn på den enkelte demensramtes livsvilkår, ressourcer og udfordringer

UDDANNELSE

Formål

Formålet med uddannelsen jf. samarbejdsaftalerne er at kvalificere nøglepersoner på demensområdet til at kunne: 

  • Koordinere den aktuelle indsats relateret til udredning, behandling, pleje, omsorg og aktivitet.
  • Vejlede og undervise interne og eksterne samarbejdspartnere, personer med demens og pårørende.
  • Agere som faglig nøgleperson og mødeleder ved tværprofessionelle som tværsektorielle tiltag.
  • Projekt-innovere, igangsætte og implementere nye tiltag.

Mål

Målet er at deltagerne opnår øget indblik i- og bevidsthed om en helhedsorienteret og sammenhængende indsats relateret til mennesker med demens og deres pårørende. Herunder via individuel refleksion og gruppedialoger bliver i stand til at udøve kritisk refleksion og derved analysere individuelle såvel som organisatoriske for-forståelser og samarbejdsdispositioner. 

Uddannelsens tilrettelæggelse

Uddannelsen er bygget op som et splitforløb bestående af tre internatmoduler hhv. á 5 – 5 – 3 dage.

Internat ses som central, dels med henblik på fagligt relaterede erfaringsudvekslinger og dels med henblik på netværksdannelse. 

Der udarbejdes og tilsendes modulplan ca. fire uger før uddannelsesstart.

En undervisnings dag kan se således ud:

Kl. 09.00 – 12.00: læringsaktivitet

Kl. 12.00 – 13.00: Frokost

Kl. 13.00 – 17.00: Læringsaktivitet

Kl. 17.00 – 19.00: Middag

Kl. 19.00 – 21.00: Læringsaktivitet

I modulernes mellemperioder arbejder deltagerne hhv. med aktionsforskningsforløb set i et læringsperspektiv, og med udarbejdelse af skriftlig og praktisk produkt tagende udgangspunkt i den præsenterede teori og egen praksis. 


I herværende defineres begrebet aktionsforskning som: 

Aktionsforskning er en demokratisk og deltagelsesbaseret tilgang til at skabe viden. Den kobler handling og refleksion, teori og praksis med et mål om at finde praktiske løsninger på folks presserende problemer og mere generelt at få individer og fællesskaber til at blomstre (Bradbury, 2015, s. 2).

Uddannelsens indhold

  • Den aldrende krop
  • Neuropsykologi og de fire mest udbredte demensformer
  • Udredning, diagnostik og behandlingsformer
  • Demens og mennesker i udsatte positioner
  • Hverdagsliv med demens og rehabilitering
  • Aktivitet som begreb, hvilken betydning tillægges?
  • Demens, aktiviteter, identitetsbegrebet, livshistoriens betydning og motivation
  • Kommunikation med personer med demens
  • Socialpsykologisk tænkning, menneskesyn, etik i professionelt arbejde med demente
  • Social – og neuropædagogiske kompetencer i arbejdet med personer med demens
  • Socialpædagogik i arbejdet med personer med demens
  • Demens og retsstilling / jura, herunder forvaltningslovens bestemmelser
  • Samarbejde om demenspatienter og pårørende og demenskoordinatorens rolle i samarbejdet
  • Kvalitetsudvikling i indsatsen på demensområdet
  • Pårørende og den professionelle støtte og samspil med pårørende
  • Psykisk arbejdsmiljø og trivsel i omsorgsarbejde, omsorg og holdninger, stresshåndtering
  • Refleksion og læring, didaktiske overvejelser ved undervisning og vejledning
  • Koordinering, samskabelse og mødeledelse
  • Roller og rammer for demenskoordinatorens funktion i praksis
  • Implementering i praksis.

Niveau og forventet tidsforbrug til studie

Teoretisk er forløbet svarende til diplomniveau dog uden ects. point. I forbindelse med aktionsforskning, udarbejdelse af det skriftlige og praktiske produkt, i form af udviklingsforslag, og litteraturstudie vil der skulle afsættes syv opgavefrie dage. Hertil kommer internatmodulernes tidsforbrug. Alt i alt et samlet tidsforbrug på ca. 175 timer. 

Der kan forekomme 10 % fravær ved gennemførelse af uddannelsen.

Prøveform

Aktionsforskningsforløbet skal munde ud i et skriftligt produkt på max. 28.800 anslag m. mellemrum, eksklusive forside, indholdsfortegnelse og referenceliste. Hertil et praktisk produkt med udviklingsforslag i form af eks. videoklip af konkret samspil, projektidé, implementeringsstrategi ect. Den afsluttende mundtlige prøve tager afsæt i det skriftlige produkt, og bedømmes som bestået / ikke bestået. Der er ekstern censor og prøven afholdes på det sidste modul. 


Der ydes vejledning til det skriftlige produkt ved Lektor Lene-Theresa Hansen.


Det er et krav, at prøven bestås for erhvervelse af uddannelsesbevis. Hvis der ikke afleveres et skriftligt produkt og deltageren ikke ønsker prøveafholdelse, udstedes deltagerbevis. 

Uddannelsesansvarlig, underviser og projektvejledning 

Lene-Theresa Hansen, lektor,

Soc. D. Dementia, diplom i psykiatri og projektledelse, master i socialpædagogik og master i sundhedsfremme. 

Øvrige undervisere

Kommer snart...

Litteratur

Deltagerne forventes at læse litteratur til hvert undervisningsmodul. Litteraturen er primært på dansk. Litteraturen er af varierende sværhedsgrad. Det forventes, at deltagerne selv anskaffer de bøger, der indgår i programmet. Relevante artikler udleveres.

Uddannelsen henvender sig 

Fx til sygeplejersker, terapeuter, pædagoger, socialrådgivere og bachelorer i Ernæring og sundhed. Hertil andre faggrupper inklusive Social- og sundhedsassistenter med særlig viden om og erfaring i arbejdet med demente og kompetencer svarende til uddannelsens krav og niveau. 


Social -og sundhedshjælpere er ikke målgruppe for uddannelsen.

Optagelseskriterier

Medarbejdere med en mellemlang videregående uddannelse og med min. 2 års relevant erhvervserfaring.

Hvor og hvornår foregår uddannelsen?

// Forløb kan rekvireres //

Pris og tilmelding

Pris pr. deltager

kr. 38.900,-

Prisen omfatter internatophold i enkeltværelse, fuld forplejning, undervisning i et læringsoptimalt miljø. Kursusafgiften skal være betalt inden kursusstart.

tilmelding

Du tilmelder dig ved at

sende en mail til ltha@komplementa.dk 

Tilmelding er bindende.

tilmelding

Modtages af rekvirent

Ved framelding er der mulighed for at du / din organisation

kan sende en anden person med kompetencer svarende til optagelseskriterierne.

For yderligere information

Lene-Theresa Hansen

Ind imellem har jeg ikke mulighed for at besvare dit opkald.

Oplever du det, lægger du blot en besked på telefonsvareren eller sender en mail på: