Aldring, demens
Deltagerne arbejder med praksisopgave mellem hver undervisningsgang, og der anbefales litteratur der kan læses mellem læringsdagene.
Underviser: Demenskonsulent og lektor Lene-Theresa Hansen
Kursus
*Det viste er et eksempel. Der kan dels aftales andre emner og dels foretages justeringer af det viste forløb alt efter ønske og behov.
Program for dag 1.
09.00 – 12.00
Velkomst, praktisk info. og kort præsentation af forløbet.
- præsentation af underviser og deltagere
- introduktion af forløbet / litteratur
- etablere læringsmakker
Dialogbaseret oplæg i plenum
Aldring og aldersbetingede behov
Hvilken betydning har aldring fysisk, psykisk, socialt og kognitivt? Hvad sker der i den demenssyge hjerne? Vi ser på de 4 gængse former for demenssygdommes udtryksformer og hvilke konsekvenser det har for personen der er ramt af Alzheimers demens, Frontotemporal demens, vaskulær demens og Lewybody demens. Herunder Psykiatriske symptomer og farmakologiens indvirkning på demens
FROKOST
12.45 – 15.00
Intro til aktionslæring
Program for dag 2.
09.00 – 12.00
Siden sidst, opsamling af læringspointer fra prøvehandlinger i praksis.
Dialogbaseret oplæg i plenum
Personcentreret omsorg.
Hvilken betydning har personcentreret omsorg og hvordan ydes den set i lyset af et stadigt stigende fokus på opgavecentreret indsats?
Vi tager udgangspunkt I Kitwood
FROKOST
12.45 – 15.00
Tema fortsat
Program for dag 3.
09.00 – 12.00
Siden sidst, opsamling af læringspointer fra prøvehandlinger i praksis
Dialogbaseret oplæg i plenum
Etisk funderet værdighed og respekt i mødet med borgeren
Hvordan kan der tales om begrebet værdighed og hvad lægger vi hver især heri? Hvordan kan der samarbejdes med borgeren om bevarelse af værdighed og hvilke etiske aspekter kan inddrages i refleksioner herom?
FROKOST
12.45 – 15.00
Tema fortsat
Program for dag 4.
09.00 – 12.00
Siden sidst, opsamling af læringspointer fra prøvehandlinger i praksis.
Dialogbaseret oplæg i plenum
Problemskabende adfærd – hvordan forstås og arbejdes hermed?
Det humanistiske menneskesyn er dominerende i tidens pædagogik og dermed også i omsorgen for det medmenneske den fagprofessionelle samarbejder med. Hvordan kan der samarbejdes med borgeren ud fra denne logik?
FROKOST
12.45 – 15.00
Tema fortsat
